Röviden megfogalmazva: mint egy váratlan, éjszakai defekt az autópályán. Komplikáltabbá tette a fuvarozást, és plusz kiadásokat hozott magával. A magyar kamionosok sem maradtak ki ebből a káoszból, hiszen az új szabályozások közvetlenül érintették őket.
Nem maradt túl sok ideje arra a szakmának, hogy alkalmazkodjon az új helyzethez, de a muszáj nagy úr. Amennyiben te is érdeklődsz a kamionozás iránt, a Sofőr állás gépkocsivezető munkái között számos külföldi kamionos munkát is találsz. Bár a Brexit okozta nehézségek lassan megoldódnak, hatásuk még ma is érezhető. Ez ne vegye el a kedved, böngéssz bátran, és válogass kedved szerint.
Vámkezelés és a Brexit nyomán felmerülő nehézségek
Amikor az Egyesült Királyság 2021. január 1-jén hivatalosan is „harmadik országgá” vált, új import- és export-szabályokat vezettek be. Ez azt jelentette, hogy a vámkezelés újra a mindennapok része lett. A határokon felhalmozódó papírmunka és az adminisztratív költségek megugrása megnehezítette az árufuvarozók dolgát.
Az új előírások miatt az árak és a határokon töltött idő is emelkedett, a torlódások emiatt mindennapossá váltak. Speciális termékek, például az állati vagy növényi eredetű áruk szállítása még bonyolultabbá vált az extra ellenőrzések miatt.
A kamionosoknak hosszabb várakozási idővel és növekvő elégedetlenséggel kellett szembenézniük, a késések a megrendelőknek is fejfájást okoztak. A torlódások és a hosszabb menetidők miatt nőtt a károsanyag-kibocsátás, ami plusz terhelést jelentett a környezetre.
Pozitív változások a keresletben: a Brexit és a Covid kettős hatása
Bár a Brexit nehezítette a nemzetközi fuvarozást, a kereslet meglepő módon növekedni kezdett. Az e-kereskedelem bővülése, az oltóanyagok szállítása és a gazdaság újraindulása mind ahhoz vezettek, hogy a fuvarozás iránt megnőtt az érdeklődés.
Nagy-Britannia szigetország lévén rászorult az importárukra, amit tovább fokozott a járvány okozta bizonytalanság. Mindezzel egyidőben az online vásárlások száma ugrásszerűen megnőtt, több lehetőséget adva ezzel a magyar fuvarozók számára is.
A folyamat vége a sofőrhiány lett
A Brexit másik fájdalmas következménye a sofőrhiány súlyosbodása volt. A brit fuvaros szakma már korábban is küzdött ezzel a problémával, de az új vízum- és munkaengedély-szabályok miatt sok külföldi sofőr hagyta el az országot, vagy nem tudott belépni. A sofőrök átlagéletkora folyamatosan növekszik, így egyre kevesebben maradnak a pályán.
A kereslet és a piac átalakulása
Miközben az élelmiszeripar és az autóipar exportja visszaesett az Egyesült Királyság felé, az elektronikai és gyógyszeripari termékek iránti kereslet emelkedett. A magyar fuvarozóknak gyorsan alkalmazkodniuk kellett ezekhez az átrendeződésekhez, hogy versenyképesek maradjanak.
Ha jól belegondolunk, a Brexittel senki se járt jól, magasabbak lettek a díjak, megnőttek a szállítási idők, az adminisztratív tennivalók éppúgy. Egyszóval költségesebb és nehézkesebb lett a szállítmányozás, a britek pedig még jobban függnek az EU-tól.
Ennél a cikknél nincs hozzászólási lehetőség.